Wednesday 8 October 2014

PENGALAMAN BERMUSAFIR KE HO CHI MINH 27-29 OGOS 2014 (PART 4)

Hi frens…semoga berada dalam keadaan sihat wal’afiat hendaknya. Haa….amacam…okay tak blogskin baru nih? ‘Terror’ kan mak jemah tukar blogskin….hehheh ye lar tu…sebenarnya ni hasil kerjatangan anakanda yang sulung.. Puteri Mardhiah. Tapi sambil dia buat tu kita belajarlah jugak macamana nak cut paste coding HTML kat template….kalau setakat nak tukar corak background tu …dah pandai ler. U olls are welcome to comment kat bawah tu ya….just click kat comment dan komen je lar apa-apa.  Okay …seperti biasa mari ikuti sambungan aktiviti seterusnya di HCM nih….

Sambungan 28 Ogos 2014

Kami sampai di HCM pukul 3.30 petang. Bergerak menuju ke Restoran Hajah Basiroh untuk makan tengahari…sebab tadi waktu lunch kami cuma makan ubi rebus jer… Usai makan, kami balik ke hotel untuk  untuk solat jamak takhir. Apa rancangan seterusnya ? En. Hubby ajak gi Saigon Square yang letaknya tak jauh dari Ben Thanh Market. Kami bercadang untuk berjalan kaki sahaja ke sana dengan berbekalkan  map yang diberi oleh pihak hotel. Lebih kurang 15-20 minit berjalan kaki dan melintas jalan- jalan yang penuh dengan penunggang motosikal (suspen betul bab melintas jalan kat HCM nih) kami pun sampai ke Saigon Square ( 7-9 Ton Duc Thang Street, District 1).

Berbekalkan peta yang diberi oleh hotel ni lah kami menjelajah HCM

(credit)

Bermulalah window shopping kami disini…Suasana disini agak tenang berbanding di Ben Thanh Market…para peniaga tak lah sampai menarik tangan pelanggan untuk ke kedai mereka seperti di Ben Thanh. Dari segi harga pulak, kita masih boleh tawar menawar…Cuma harga barangan disini agak mahal berbanding ditempat lain dan tempatnya berhawa dingin gitu. Yang pastinya bila dah balik ke Malaysia baru tahu Saigon Square ni sebenarnya ada dua tempat dan yang kami pergi tu ialah yang ke dua.

Sedang kami scout around tetiba henfon berdering…rupanya my best friend Tisha dari UiTM Arau Perlis ada kat HCM juga attending conference. Dia nak meet up malam ni…so kami pun  set nak pi jumpa kat Restoran Kampung Melayu opposite Hjh Basiroh tu pukul 8.00 malam nanti. After one and a half hours of window shopping…tak beli apa2 pun, kami bergerak balik ke hotel.

Sesampai di hotel…fuh terasa nak tercabut kaki…dahlah tu terkena krem kat betis pulak. Selepas dah berlunjur-lunjur kami pun freshen up dan solat jamak takdim waktu Magrib. Pukul 7.45 malam kami bergerak menuju ke Restoran Kampung Melayu untuk berjumpa ngan Tisha dan rakannya Lin. Lawak betul…kat Malaysia takde masa nak jumpa boleh jumpa kat HCM ni plak.

Seronok berjumpa best friend yang dah 3 tahun tak jumpa ni…macam2 cerita keluar. Kami bersembang sampai tak ingat dunia…Lepas tu kami berdua pun bawalah diaorang pusing kat Pasar Malam Ben Thanh ni…Alhamdulillah, cuaca malam ni baik  je…bolehlah aku buat shopping last minit untuk beli cenderahati buat rakan dan jiran…Kami singgah dari satu gerai ke satu gerai sambil mengasah bakat tawar menawar dengan peniaga…Seronok gak. Sambil tu ternampak brader jual kopi ais bergerak naik motor…teringat pesan Awin supaya beli kopi ais tu sebab sedaap katanya. Awin suruh cari penjual kopi bermotor yang berkopiah dan bernama Salleh….Tapi brader tu bukan Saleh dan tak pakai kopiah..Puas kita usha brader Saleh x jumpa… yang kita jumpa hanyalah gambarnya....

(credit)
Kami pun beli je lah kopi ais tu dengan harga 1 USD segelas…macamana rasanya? Pergh! Memang sedap….lebih sedap dari kopi Hjh Basiroh atau Kampung Melayu…Dah habis  minum….kita order lagi untuk bawa balik ke hotel..

Esok pagi dah nak balik…Tisha dan Lin stay kat HCM ni sampai 31 Ogos…
Hmm…selesai sudah aktiviti untuk hari ni…

29 Ogos 2014

Pukul 4.30 pagi kami dah bangun untuk solat subuh dan bersiap-siap untuk ke Airport dengan menaiki teksi seawal jam 6.00 pagi.  Flight kami pukul 8.30 pagi. Hmm…percutian bajet tiga hari dua malam ni memang best…walaupun penat sebab berjalan merata tapi seronok! Kami tak berkesempatan untuk pi melawat Sg. Mekong dan Ha Long bay….Insya Allah…ada umur kami akan dating lagi kat HCM nih…Berapa belanja sepanjang bercuti bajet di HCM dan bagaimana itinerarinya….akan aku kongsikan di post lain. SELAMAT TINGGAL HO CHI MINH!

Okeylah kengkawan..tamatlah sudah memori bermusafir ke HCM ni...Hingga bertemu lagi di post yang akan datang ya!!